قهوه اسپشیالیتی چیست و معرفی انواع قهوه تخصصی

اغلب افرادی که به قهوه علاقه دارند، با واژهٔ قهوه تخصصی و یا همان قهوه اسپشیالیتی آشنا هستند. قهوه تخصصی رفته‌رفته طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده و جایگاهی همانند نامش، تخصصی و ویژه در دنیای قهوه یافته است. اما قهوه تخصصی چیست؟ چه فاکتورهایی قهوه اسپشیالیتی یا همان تخصصی را تعریف می‌کنند؟ قهوه تخصصی اساساً از چه انواعی برخوردار است؟ پاسخ تمامی این سؤالات را در مطلب قهوه اسپشیالیتی چیست ، از وبسایت تلنت می‌توانید بیابید.

قهوه اسپشیالیتی چیست

قهوه اسپشیالیتی چیست؟

واژهٔ ‘Specialty Coffee’ و یا ‘Specialty Coffee’ به معنای « قهوه تخصصی » که اولین بار در دههٔ ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت، برای اشاره به قهوه‌ای استفاده می‌شود که توسط یک متخصص تأییدشده از انجمن جهانی قهوه (SCA) یا یک گریدر مورد تأیید (CQI) تست‌ شده و امتیازی بیشتر از ۸۰ در مقیاس ۱۰۰ گرفته باشد.

کیوگریدرها در مرحلهٔ اول ۳۵۰ گرم از دانهٔ سبز قهوه را به منظور یافتن دیفکت‌های اولیه و ثانویه بررسی کرده و سپس آن را رست می‌کنند. پس از آن در مرحلهٔ قهوه‌آزمایی در محصول نهایی به فاکتورهایی نظیر بادی (body)، شیرینی (Sweetness)، اسیدیته (Acidity)، طعم (Flavor)، عطر (Aroma) و … نمره‌ای اختصاص می‌دهند.

در یک دسته‌بندی دقیق‌تر، قهوه با امتیاز۱۰۰ تا ۹۰ با درجه‌بندی ممتاز (outstanding)، قهوه با امتیاز ۸۹.۹۹ تا ۸۵ با درجه‌بندی عالی (Excellent) و قهوه با امتیاز ۸۴.۹۹ تا ۸۰ با درجه‌بندی خیلی خوب (Very Good)‌ در گروه قهوه‌های تخصصی شناخته می‌شود.

به طور معمول، قهوه اسپشیالیتی در ارتفاعات بالا و با توجه و مراقبت زیاد کشاورزان کشت‌شده و بعد از چیدن و فرآوری به برشته کارها تحویل داده می‌شود. سپس آن‌ها پروفایل‌های سفارشی برای هر قهوه ایجاد کرده و طعم طبیعی آن را تقویت و برجسته می‌کنند. در نهایت باریستاها قهوه‌ای که با دقت تولید و رست‌شده را با تجهیزات تخصصی دم‌آوری می‌نمایند.

انواع قهوه تخصصی چیست؟

در دنیای قهوه عمدتاً با دو نوع قهوه روبرو هستیم: عربیکا (Arabica) و ربوستا (Robusta). به طورکلی، اکثر انواع قهوه‌ تخصصی از دانه‌های عربیکا تهیه می‌شوند. اگرچه هر کدام از انواع ذکرشده از نوت‌های طعمی منحصربه‌فرد و جذاب خود برخوردارند، اما اکثر قهوه‌ های اسپشیالیتی از دانه‌های عربیکا تهیه می‌شوند.

قهوه اسپشیالیتی عربیکا

عربیکا از دانه‌های گیاه کافی‌عربیکا (Coffee Arabica) به دست می‌آید. قهوه عربیکا با سهم ۶۰ درصدی از تولید قهوه در جهان، به عنوان پرمصرف‌ترین نوع قهوه در دنیا شناخته می‌شود. گیاهان قهوه عربیکا علاقه‌مند به آب و هوای گرمسیری نزدیک به خط استوا و ارتفاعات هستند. به همین دلیل بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قهوه عربیکا کشورهایی نظیر اتیوپی، هند، گواتمالا، کلمبیا و برزیل به شمار می‌روند. به شما پیشنهاد میکنیم حتما مقاله قهوه عربیکا چیست را مطالعه نمایید تا بیشتر با ویژگی های این قهوه آشنا شوید.

اما چه چیزی باعث شده تا قهوه عربیکا طرفداران بی‌شماری را به خود جذب کند؟ دانه‌های عربیکا طعمی ملایم‌تر و شیرین‌تر نسبت به سایر انواع قهوه دارند. نوت‌های طعمی عربیکا غالباً میوه‌ای، شکلاتی، آجیلی و کاراملی است. عربیکا از کافئین کمتری برخوردار بوده و اسیدیتهٔ بالاتری دارد. تمامی موارد ذکرشده، منجر به تمایل بیشتر برای تهیهٔ قهوه اسپشیالیتی از دانهٔ عربیکا شده است.

قهوه تخصصی

برشته‌کاری قهوه تلنت با سه محصول تخصصی سعی کرده تا نه تنها دنیایی از طعم و عطر قهوه را به قهوه‌دوستان ارائه دهد، بلکه تجربه‌ای ارزشمند از قهوه‌نوشی را برای آن‌ها فراهم آورد:

قهوه کلمبیا پوپایان که از اسیدیته‌ای متعادل، شیرینی ماندگار و بادی عسل‌گونه برخوردار است، یکی از محصولات تخصصی قهوه تلنت به حساب می‌آید. این دانه که زیرگونهٔ کاستیلو و کاتورا است، در ارتفاعات ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متری از سطح دریا رشد کرده و پس از برداشت با روش شستن فرآوری شده است.

پاناما دان کی فرام یکی دیگر از محصولات قهوه تخصصی برشته‌کاری تلنت است. این دانه از زیرگونهٔ کاتورا بوده و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا رشد یافته است. پاناما دان کی فرام از فرآوری شسته‌شده و طعم یادهایی نظیر جاسمین، پرتقال و کوکا، همچنین اسیدیتهٔ ملایم و بادی چای‌گونه برخوردار است.

محصول دیگر تلنت، قهوه تخصصی اتیوپی گوجی هامبلا است که در ارتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۱۰۰ متری سطح دریا رشد یافته و زیرگونهٔ هرلوم به حساب می‌آید. این قهوه فرآوری شده با روش طبیعی از طعم یادهایی همانند شکوفهٔ پرتقال و نت‌هایی از توت، شکر قهوه‌ای و همینطور بادی چای‌گونه بهره‌مند است. گوجی هامبلا با امتیاز ۸۸.۵ در بین محصولات برشته‌کاری تلنت بالاترین امتیاز را داراست. برای مشاهده قیمت و خرید قهوه تخصصی کلیک کنید و از قهوه های تخصصی ،قهوه تلنت،

مزایای نوشیدن قهوه تخصصی عربیکا

در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مزایای قهوه اسپشیالیتی عربیکا آورده شده است:

با طیف وسیعی از پروفایل‌های طعمی، عربیکا به عنوان قهوه‌ای متمایز شناخته می‌شود. بنابراین چه قهوه‌شناس باشید، چه فردی که به‌تازگی به دنیای قهوه علاقه‌مند شده، طعم برتر قهوه عربیکا را نمی‌توان نادیده گرفت.

برای اکثریت برشته‌کاران و خرده‌فروشانِ قهوه اسپشیالیتی عربیکا، اثبات رعایت اصول اخلاقی از قبیل پرداخت دستمزد منصفانه به کشاورزان، استففاده از تکنیک‌های کشت پایدار و گواهی‌های ارگانیک الزامی به شمار می‌رود.

قهوه تخصصی عربیکا اساساً با اطلاعات دقیق در مورد خاستگاه، نوع فرآوری و نوت‌های طعمی به فروش می‌رسد و همین موضوع برای مصرف‌کنندگان آگاهی در مورد قهوه‌ای که خریداری می‌کنند را فراهم می‌آورد.

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، قهوه عربیکا به طورطبیعی از کافئین کمتری برخوردار است. این امر باعث سهولت در عملکرد سیستم گوارشی شده و خطر عوارض جانبی کافئین زیاد از قبیل بی‌خوابی را کاهش می‌دهد.

طرز دم‌آوری قهوه اسپشیال

طرز دم‌آوری قهوه اسپشیال

روش‌های دم‌آوری بسیار زیاد و متنوع هستند. متد، نوع قهوه، آسیاب و حتی آبی که برای دم‌آوری استفاده می‌کنید، همگی نقش مهمی در دستیابی به فنجانی عالی ایفا می‌کنند. برای دم‌آوری قهوه اسپشیالیتی هیچ محدودیت خاصی وجود ندارد؛ می‌توانید از دستگاه‌های اسپرسو و یا دم‌افزارهای دستی استفاده کنید. غالباً بهترین روش دم‌آوری بسته به نوع قهوه و خصوصیات طعمی آن انتخاب می‌شود. اما می‌توان گفت دم‌آوری قهوه تخصصی با استفاده از دم‌افزارهای دستی چون وی ۶۰ و کمکس نتیجهٔ خوبی به‌همراه دارد. در ادامه به توضیحی اجمالی دربارهٔ دم‌آوری قهوه اسپشیالیتی با یکی از دم‌افزارهای دستی (وی ۶۰) می‌پردازیم.

قهوه تخصصی مورد علاقهٔ خود را انتخاب کنید.

پیداکردن یک رستری قهوه و دانه‌هایی که دوست دارید، به خودی خود یک سفر است. این کار به زمان، هزینه و حتی امتحان‌کردن قهوه‌های بد نیاز دارد، تا زمانی که قهوه خاص و موردعلاقهٔ خود را بیابید. بعد از انتخاب قهوه اسپشیالیتی نوبت به شروع مراحل دم‌کردن می‌رسد. لازم به ذکر است که هر دانهٔ قهوه صرف نظر از منطقه، نوع، مزرعه و فرآیندی که در تهیهٔ آن استفاده شده، به طرز متفاوتی دم‌آوری می‌شود.

یک دستورالعمل پایه بیابید.

در این مرحله می‌توانید با استفاده از روش آزمون و خطا، یک دستورالعمل ایجاد کنید. در هر بار دم‌آوری متغیرهای متفاوت و تأثیر آن‌ها بر عطر و طعم قهوه را ارزیابی کنید. دستورالعمل‌های پایه‌ای را می‌توان توسعه داد و کپی کرد. اما با هدف سهولت بیشتر، اغلب برشته‌کارها راهنمای اولیهٔ دم‌آوری را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌نمایند.

در کل می‌توان گفت در دم‌آوری قهوه با سه دسته از متغیرها روبرو هستیم:

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، زمانی که متغیرهای مختلف را در نظر گرفته، کنترل کرده و تأثیر هر کدام بر محصول نهایی را ارزیابی کنید، قادر به ایجاد و پیروی از یک دستورالعمل قابل‌قبول در پروسهٔ دم‌آوری خود خواهید شد، حتی اگر از دستورالعمل‌های رایج پیروی نکنید. اما برای سهولت کار برشته‌کاری قهوه تلنت در ادامه شما را با دستورالعملی مناسب برای دم آوری قهوه با دم‌افزار وی ۶۰ آشنا می‌سازد.

اسپشیال چیست

1. تجهیزات مورد نیاز از قبیل کِتِل، دم‌افزار، آسیاب، تایمر، ترازو، فیلترکاغذی و مواد اولیه شامل دانهٔ قهوه و آب دم‌آوری را آماده نمایید. فراموش نکنید بهترین آب برای دم‌آوری آب تصفیه شده است.

2. آب را با استفاده از کتل تا دمای حدود ۹۰ درجهٔ سانتی‌گراد بجوشانید. ۱۳.۵ گرم قهوه درشت‌آسیاب‌شده (تقریباً به اندازهٔ دانهٔ نمک خوراکی) را وزن کنید. دقت داشته باشید که یکی از نکات کلیدی در تهیهٔ قهوه تخصصی، آسیاب دانهٔ قهوه دقیقاً قبل از دم‌آوری است. سایز درشتی و ریزی آسیاب با توجه به روش دم‌آوری متفاوت است.

3. فیلترکاغذی وی ۶۰ را در قسمت بالایی دم‌افزار قرار داده و آب گرم را بر روی تمامی قسمت‌های آن بریزید تا بو و طعم کاغذ از بین رود.

4. قهوه آسیاب‌شده را به فیلتر اضافه کنید . دم‌افزار را روی ترازو قرار دهید.

5. تایمر را به کار انداخته و به آرامی ۲۰ گرم آب داغ به تمامی قسمت‌های قهوه اضافه کنید تا تمامی قهوه آسیاب‌شدهٔ داخل فیلتر را بپوشاند.

6. ۲۰ ثانیه صبر کنید و سپس ۴۰ گرم آب داغ با روش ریزش دَورانی به سمت مرکز فیلتر به قهوه اضافه کنید. این کار را ۸ بار دیگر، هر ۲۰ ثانیه یک‌بار و هر بار با ۲۰ گرم آب داغ، تکرار کنید.

7. زمانی که به مجموع ۲۰۰ گرم آب رسیدید، کمی منتظر بمانید تا آب به طور کامل از طریق فیلتر در دم‌افزار تخلیه شود.

8. در نهایت فیلتر را خارج کنید. قهوه شما آمادهٔ سرو است.

قهوه تخصصی که در سال‌های اخیر در بین دوستداران قهوه جایگاه ویژه‌ای کسب کرده، همواره یکی از بهترین گزینه‌ٔ نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو و یا بر پایهٔ شیر به شمار رفته است. قهوه تخصصی با بهره‌مندی از نوت‌های طعمی جذاب و گاهاً بسیار متفاوت و همچنین عطر خوشایند، تقریباً برای تمامی سلائق حرفی برای گفتن دارد. برشته‌کاری تلنت با ارائهٔ طیفی هیجان‌انگیز از قهوه‌های تخصصی فرصت تجربه‌ای دلپذیر از نوشیدن قهوه را فراهم می‌آورد.

‫4.3/5 ‏‫(3 نظر)‬
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.