قهوه عربیکا چیست + معرفی انواع قهوه عربیکا از نظر طعم و ظاهر

یکی از مواردی که تمامی ما در مورد قهوه دوست داریم، پیچیدگی آن است: تعداد بسیار زیادی از طعم ها، عطرها و حتی ویژگی های فیزیکی که قهوه قابلیت برخورداری از آن ها را دارست. در عین حال، آگاهی از انواع دانه های قهوه و خصوصیات هر کدام می تواند بسیار جذاب باشد. یکی از پرطرفدارترین انواع قهوه در سراسر جهان، قهوه عربیکا است. در این مطلب از وبسایت قهوه تلنت توضیح خواهیم داد که قهوه عربیکا چیست و به همه چیز در مورد طعم و مشخصات انواع قهوه عربیکا خواهیم پرداخت.

قهوه عربیکا چیست ؟

قهوه عربیکا (Arabica coffee) گونه ای از گیاهان گلدار و از خانواده Rubiaceae است. این گیاه وحشی از ارتفاعی بین ۹ تا ۱۲ متر برخوردار است. برگ ها، ساده و مستطیل تا بیضی شکل هستند. طول این برگ ها بین ۶ تا ۱۲ سانتی متر و عرضشان ۴ تا ۸ سانتی متر است و غالباً به رنگ سبزه تیره و براق یافت می شوند. گل های سفید رنگ گیاه عربیکا به میوه ای که به آن «گیلاس» گفته می شود تبدیل می گردند. گیلاس قهوه اغلب به رنگ قرمز تا بنفش است. درون گیلاس دو دانه وجود دارد که در حقیقت همان دانه های قهوه هستند.

گیاه عربیکا برای بلوغ کامل به هفت سال زمان نیاز دارد. این گیاه غالباً در ارتفاعی بین ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ متر از سطح دریا کشت می شود، اگرچه عربیکا در مزارعی با ارتفاعی بالغ بر ۲۸۰۰ متر از سطح دریا نیز کشت می شود. اما کاشت عربیکا با ارتفاعی کمتر از ۹۰۰ متر چندان رایج نیست. گیاه عربیکا بهترین عملکرد خود را در دمایی بین ۱۵ تا ۲۴ درجهٔ سانتی گراد دارد و اساساً نسبت به تغذیهٔ خاک، شرایط و آب و هوایی، هرس و موارد دیگر تا حدودی حساس است.

سرمنشأ گیاه عربیکا هنوز به طور قطعی مشخص نیست، اما برخی از محققان معتقدند این گیاه از منطقه ای که امروزه به عنوان اتیوپی شناخته می شود، و یا منطقه ای بین مرز اتیوپی و سودان آمده است. سپس این گیاه به یمن رفت، جایی که برای اولین بار جنبهٔ تجاری پیدا کرد. گونهٔ عربیکا از ۴۴ کروموزوم تشکیل شده و نسبت به گونه های دیگر از میزان کافئین کمتری برخوردار است. هر یک گرم قهوه خشک عربیکا از ۱۲ میلی گرم کافئین تشکیل شده است.

برای خرید قهوه 100درصد عربیکا قهوه تلنت کلیک کنید

انواع قهوه عربیکا

انواع قهوه عربیکا

گونه ها و انواع بیشماری از قهوه عربیکا وجود دارد، اما تمامی آن ها ریشهٔ یکسانی دارند. اگرچه ژنتیک یکی از مهم ترین متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت و طعم قهوه است، اما تنها فاکتور به حساب نمی آید. عوامل مهم دیگری نظیر تروآر، رسیده بودن گیلاس در زمان چیده شدن، فرآوری پس از برداشت، پروسهٔ خشک شدن، انبار کردن، رست و دم آوری، همگی تأثیر قابل توجهی بر طعم قهوه دارند.

«تنوع» (Variety) اصطلاحی است که برای توصیف سویه ای از خانوادهٔ گیاهی که به طور طبیعی و بدون دخالت انسان در طبیعت وجود دارد، استفاده می شود. «سویه» به سلول هایی گفته می شود که با نمونه های دیگر زیستی کمتر از ۱۲ درصد تفاوت ژنتیکی داشته باشند.

در اتیوپی بسیاری از گونه های وحشی بومی دانهٔ عربیکا یافت می شود که در جنگل ها رشد می کند. اما به طور کلی قهوه عربیکا اتیوپی با سایر کشورهای تولیدکنندهٔ عربیکا متفاوت است. برخی از انواع دانه ها فقط در مناطق خاصی قابل رشد هستند، در حالی که انواع دیگر در بسیاری از مناطق معمول کشت قهوه رشد می کنند. در ادامه با مهم ترین و مشهورترین انواع قهوه عربیکا آشنا می شویم.

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین قهوه عربیکا (کلیک کنید)

تایپیکا (Typica)

محصول ژنتیکی یک درخت قهوه است که از اتیوپی به یمن برده و در آنجا کاشته شده است. این گیاه برای سازگاری با آب و هوای یمن جهش پیدا می کند. سپس به اندونزی برده شده و در جزیرهٔ جاوه کاشته می شود. می توان گفت یافتن تایپیکای خالص تا حدی چالش برانگیز است، اگرچه این گونه در اکوادور، پرو و مکزیک و دیگر نقاط آمریکای لاتین رشد می کند. نت های طعمی شکلاتی، میوه های قرمز تیره مانند گیلاس رسیده و بادام از قهوه تایپیکا دریافت می شوند.

بوربون (Bourbon)

یکی دیگر از انواع مشهور عربیکا به شمار می رود. سرآغاز بوربون نیز همانند تایپیکا بود: از مزرعه ای در یمن گرفته ولی به جای جاوه به منطقه ای به نام رئونیون (Reunion) که بعدها آن را بوربون نامیدند، برده و در آنجا کاشته شد. گونهٔ بوربون امروزه بیشتر در السالوادور، روآندا و بوروندی رشد می کند. بوربون به دلیل ویژگی هایی نظیر شیرینی و تعادل خود مشهور است و از نت های طعمی کره، کارامل، بادام هندی و شکلات برخوردار است.

کاتورا (Caturra)

به عنوان یک جهش طبیعی از گونهٔ بوربون برای اولین بار در دههٔ ۱۹۶۰ میلادی در برزیل کشف و به دلیل کیفیت بسیار بالا به سرعت تبدیل به گونهٔ محبوب در سراسر آمریکای مرکزی و کلمبیا شد. بسیاری از کشاورزان در منطقه به دلیل سرسختی و توانایی سازگاری با تغییرات آب و هوایی در کاتورا، این گیاه را به عنوان گزینهٔ اول برای کشت قهوه انتخاب نمودند. ارتفاع کاتورا از بوربون نسبتاً کوتاه تر است. کاتورا از طعم شکلاتی با پایانی شیرین و همچنین نوت هایی مانند نارنگی، پرتقال و لیموترش برخوردار است.

کاتیمور (Catimor)

یکی دیگر از گونه های مهم عربیکا است. قهوه کاتیمور که با نام tea coffee نیز شناخته می شود، ترکیبی از قهوه تیمور (Timor) (تیمور از عربیکا و ربوستا تولید می شود) و کاتورا به حساب می آید. قهوه کاتیمور به شکل بوته ای با برگ های کوچک رشد می کند و از بیرون به درخت چای شبیه است. کاتیمور در بیشترین حالت تنها ۲ درصد کافئین دارد. شکل، اندازه و طعم کاتیمور، به طور خاص به ارتفاع مرتبط است. این گونه غالباً در ارتفاعی بین ۹۰۰ تا ۱۹۰۰ متر و در آب و هوای خنک و معتدل کشت می شود. در حال حاضر ویتنام یکی از تولیدکننده های اصلی کاتیمور به شمار می رود.

از دیگر گونه های عربیکا می توان به جکسون (Jackson)، کُنا (Kona) و پاکامارا (Pacamara) اشاره کرد.

برای خرید قهوه عربیکا 80 20 قهوه تلنت کلیک کنید

طعم قهوه عربیکا

همانطور که پیش تر ذکر شد، گیاه عربیکا در ارتفاعات بالا کشت می شود. در واقع ارتفاع یکی از عواملی است که منجر به ایجاد پیچیدگی طعمی در قهوه خواهد شد. علاوه بر این، کشت و تولید موفق قهوه نیازمند شرایط آب و هوایی خاص، نیروی کار ماهر و مراقبت مداوم است. در صورت وجود موارد ذکرشده، دانهٔ قهوه عربیکا از طیف وسیعی از طعم ها، از شکلات و آجیل گرفته تا میوه ها و ادویه ها برخوردار خواهد شد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.