کافئین چیست ؟ 5 خواص بی نظیر کافئین

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که حاوی یک محرک محبوب به نام کافئین است. بسیاری از مردم بلافاصله بعد از بیرون آمدن از تخت خوابشان به سراغ یک فنجان قهوه می روند. اما یک فنجان قهوه چقدر شما را پرانرژی و بیدار نگه می دارد ؟ کافئین چیست که اینگونه باعث هوشیاری می شود ؟

در واقع کافئین یک محرک طبیعی است که با تحریک مغز و سیستم عصبی باعث افزایش میزان تمرکز و هوشیاری می شود. کافئین به صورت طبیعی در انواع قهوه و برگ چای دیده می شود. اگرچه امروزه در اکثر نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها از این عامل محرک زا استفاده می کنند.

میزان کافئین

کافئین یک داروی آشنا است که سیستم عصبی را تحریک می کند. با ورود کافئین به بدن، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یاد که در نتیجه احساس سرخوشی و انرژی و از طرفی با بهبود خلق و خو به فرد دست می دهد.

عملکرد کافئین در بدن بسیار سریع اتفاق می افتد. به این صورت که تنها در عرض چند دقیقه می توان متوجه اثرات آن شد. کافئین تا زمانی که کل بدن را متابولیزه کند دوام می آورد که این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. کافئین و میزان تاثیر آن در هر فرد می تواند کاملا متفاوت باشد. ممکن است این اثرات در برخی افراد بیشتر از دیگران باقی بماند.

کافئین چیست ؟

فواید کافئین

در ادامه به معرفی 5 خواص منحصربه فرد کافئین اشاره خواهیم کرد.

تاثیر کافئین بر مغز

کافئین پس از استفاده، به سرعت جذب بدن می شود اما اصلی ترین تاثیر آن بر روی مغز است. کافئین با مسدود کردن اثرات آدنوزین که یک انتقال دهنده عصبی است باعث آرامش مغز می شود. آدنوزین باعث احساس تمایل به خواب می شود که از طرفی با مسدود سازی آن، احساس خستگی کمتری می کنید. در نتیجه به بیدار ماندن شما کمک می کند.

بهبود خلق و خو

کافئین می تواند باعث بهبود خلق و خو و عملکرد مغذی شود. اما میزان استفاده بیشتر به معنی خلق و خوی بهتر نیست. همچنین کافئین متابولیسم را افزایش می دهد که باعث افزایش چربی سوزی و کمک به لاغری می شود. افزایش متابولیسم بهترین عملکرد را برای ورزشکاران فراهم می کند.

جلوگیری از بیماری های قلبی

برخلاف شنیده ها، کافئین خطر بیماری قلبی را افزایش نمی دهد. در واقع شواهد نشان می دهد که زنان و مردانی که به صورت منظم و روزانه قهوه استفاده کرده اند 16 تا 18 درصد کمتر در معرض بیماری های قلبی هستند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

مصرف قهوه بدون کافئین مسبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نیز می شود. این نشان می دهد که ترکیبات مفید موجود در دانه قهوه می تواند از دیابت نوع 2 محافظت کند.

حفظ سلامت بدن

از دیگر فواید قهوه و کافئین می توان به محافظت از کبد، افزایش طول عمر، کاهش خطر ابتلا به سرطان، محافظت از پوست و سلامت روده می شود.

در ادامه به بررسی کافئین و تاثیر مصرف کافئین روی بدن اشاره خواهیم کرد.

متابولیسم کافئین چیست و چقدر طول می کشد ؟

نیمه عمر یا بیشترین میزان تاثیرگذاری کافئین حدود 5 ساعت است. افرادی که حدود 40 میلی گرم کافئین استفاده می کنند بعد از حدود 5 ساعت همچنان 20 میلی گرم کافئین در بدنشان باقی می ماند. اثرات کافئین محدودیت زمانی مشخصی ندارد. تاثیرات قهوه به عوامل مختلفی مانند سن، وزن و حساسیت فرد به کافئین بستگی دارد.

چه زمانی اثرات کافئین به اوج خود می رسد ؟

بعد از سرو یک فنجان قهوه و ورود کافئین به بدن، اثرات قهوه روندی سریع و حدود 15 تا 45 دقیقه بعد از مصرف آن به اوج خود می رسد. اکثر افراد این زمان را کاملا متوجه می شوند که همراه با انرژی زیاد است.

کافئین چگونه بر خواب تاثیر می گذارد ؟

با وجود تاثیرات پلکانی قهوه و از بین رفتن اثرات آن، کافئین می تواند در طول روز در بدن باقی بماند. حساسیت هر فرد به میزان کافئین می تواند منجر به خواب با کیفیت بیشتر یا کمتر در سیکل خواب شود.

عوارض جانبی کافئین

اثرات جانبی استفاده بیش از حد کافئین را به راحتی می توان تشخیص داد. برخی از علائم مصرف بیش از حد کافئین شامل موارد زیر می شود.

در صورت حساسیت به کافئین می توانید با پزشک خود جهت استفاده از محصولات کافئین دار مشورت کنید. با این حال یکی از ملایم ترین قهوه های ارائه شده تلنت، ترکیب زرد که حاوی دانه های 100% عربیکا است. طعم یادهای ترکیب زرد شامل انار، گریپ فروت، چای سیاه و فندق می شود.

بیشترین کافئین در چیست

بیشترین میزان کافئین در دانه قهوه و سپس در چای وجود دارد که می توان آن ها را در محصولاتی مانند قهوه اسپرسو، قهوه ترک، قهوه فوری و … پیدا کرد. برخی از نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه نیز حاوی کافئین هستند.

مقدار کافئین در هر نوشیدنی و ماده غذایی معمولاً در بسته بندی آن مشخص شده است. به علاوه، برخی از کشورها محدودیت هایی را برای میزان کافئین مجاز در محصولات غذایی تعیین کرده اند. به هر حال، مصرف مقدار زیادی کافئین می تواند برای برخی افراد مضر باشد و باید با دقت و با توجه به نیازهای خود مصرف شود.

کافئین عربیکا بیشتر است یا روبوستا

اگر برای شما این سوال به وجود آمده است که درصد کافئین عربیکا و روبوستا چه مقدار متفاوت است و یا کدام قهوه کافئین بیشتری دارد با ما همراه باشید.

میزان کافئین در دانه های قهوه عربیکا با یکدیگر و همینطور دانه های ربوستا با یکدیگر می تواند متفاوت باشد. اما می توان به صورت کلی به این نتیجه رسید که کافئین موجود در دانه های روبوستا بیشتر از دانه های عربیکا است.

میزان کافئین قهوه عربیکا

میانگین میزان کافئین در دانه های قهوه عربیکا حدود 1/5 الی 1/75 درصد است. البته این میزان می تواند با توجه به نوع رست دانه متفاوت و کم یا زیاد شود. میزان کافئین به عوامل متفاوتی می تواند وابسته باشد. به عنوان مثال منطقه تولید دانه عربیکا، شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی، نوع خاک و روش های کاشت و برداشت متفاوت و … می تواند تاثیر زیادی بر میزان کافئین داشته باشد.

میزان کافئین قهوه روبوستا

میانگین میزان کافئین در دانه های قهوه از گونه روبوستا حدود 2/7 الی 4 درصد است. این میزان نیز مانند دانه های دیگر قهوه به نوع رست بستگی دارد.

بهترین قهوه اسپرسو کافئین بالا

برای پیدا کردن بهترین قهوه اسپرسو با کافئین بالا، می توانید از متخصصین تلنت در این حوزه کمک بگیرید و یا این موارد را در نظر بگیرید:

1- نوع ترکیب قهوه :

دانه قهوه را باید با دقت انتخاب کنید. برای قهوه اسپرسو با کافئین بالا، دانه قهوه روبوستا بهترین گزینه است. برخی از محصولات موجود در بازار حاوی پودر قهوه روبوستا و عربیکا با میزان های متفاوتی پیدا می شود. بیشترین کافئین را می توانید در بسته بندی های روبوستا داشته باشید.

2- رست :

برای به دست آوردن قهوه اسپرسو با کافئین بالا، باید از رست مناسب استفاده شود. این امر تا حد زیادی در دست مصرف کننده نخواهد بود و به تولید کننده دانه قهوه بستگی خواهد داشت. استفاده از دستگاه های نوین و صنعتی با دقت بالا در رست بسیار حائز اهمیت است.

3- روش و زمان عصاره گیری:

زمان عصاره گیری بسیار حائز اهمیت است. برای به دست آوردن قهوه اسپرسو با کافئین بالا، زمان آن را حداکثر تا 30 ثانیه نگه دارید تا عصاره به صورت کامل از آسیاب قهوه شما خارج شود. در این زمینه استفاده از دستگاه اسپرسوی حرفه ای با فشار بالا بهترین گزینه خواهد بود.

پیشنهاد بهترین قهوه اسپرسو کافئین بالا

همانگونه که گفته شد، نوع ترکیب قهوه، نحوه و میزان رست و از طرفی مهارت عصاره گیری می تواند در تهیه یک فنجان قهوه اسپرسو کافئین بالا بسیار موثر باشد.

ترکیب سیاه تلنت، یکی از پرکافئین ترین محصولات ارائه شده فروشگاه تلنت می باشد و حاوی قهوه 100% ربوستا است که رست این گونه به بهترین شکل ممکن انجام شده است. با کمی مهارت عصاره گیری می توانید فنجانی جادویی و لبریز از کافئین داشته باشید و لحظات خود را پر انرژی کنید.

سخن پایانی

امروزه کافئین را می توان در برگ های چای، کاکائو، قهوه، نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا پیدا کرد. یکی از بهترین راه های استفاده از خواص کافئین، یک فنجان قهوه است که با توجه به نوع دانه قهوه، کافئین آن متغییر است. با وجود خواص بی نظیر کافئین، باید در مصرف آن محتاط بود تا دچار عوارض جانبی آن نشد. میزان حساسیت هر فرد به کافئین می تواند متفاوت باشد. با این وجود تیم تلنت بازه ای از مرغوب ترین قهوه های عربیکا با کم ترین میزان کافئین تا ربوستا با بیشترین میزان کافئین را برای افراد تهیه و عرضه می کند.

‫5/5 ‫(1 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.