قهوه کلمبیا چیست و معرفی انواع قهوه کلمبیا

کلمبیا یکی از کشورهای آمریکای جنوبی به حساب می آید که برخی از بخش های جزیره ای آن در آمریکای شمالی نیز گسترده شده است. کلمبیا از شمال با دریای کارائیب، از شمال شرق و شرق با ونزوئلا، از جنوب و جنوب غربی با اکوادور و پرو، از جنوب شرقی با برزیل، از غرب با اقیانوس آرام و از شمال غربی با پاناما همسایه است. یکی از خصوصیات مهم این کشور، اقلیم آب و هوایی خاص آن شمرده می شود که باعث شده کلمبیا به یکی از مهم ترین مناطق در کمربند کشت قهوه و در نتیجه یکی از برترین کشورهای تولیدکنندهٔ قهوه تبدیل شود. قهوه کلمبیا از جایگاهی ویژه و متمایز در ذهن قهوه دوستان برخوردار است. اما دلیل خاص بودن قهوه کلمبیا چیست ؟ این مطلب از وبسایت قهوه تلنت به معرفی مشخصات و انواع قهوه کلمبیا می پردازد.

قهوه کلمبیا چیست

زمانی که از قهوه کلمبیا چیست صحبت می کنیم، منظورمان روش رست یا دم آوری نیست، بلکه به منطقه و نحوهٔ کشت اشاره داریم. کلمبیا با برخورداری از انواع آب و هوا، یکی از بهترین مناطق کشت قهوه در جهان است. هزاران تپه و کوه و زمین با خاکی غنی، آب و هوای مرطوب و ارتفاع زیاد، کشت قهوه اصیل کلمبیایی را آسان کرده است. این کشوربه تولید دانه های قهوه با خصوصیات طعمی متعادل و ملایم شهرت دارد. کلمبیا بارندگی های شدیدی را تجربه می کند و دما تقریباً در هیچ منطقه ای از این کشور به نقطهٔ انجماد نمی رسد. غنای طعمی دانه های قهوه کلمبیایی نشأت گرفته از آب و هوای مناسب، خاک خوب و میزان بارندگی در این کشور است.

در حال حاضر کلمبیا با تولید ۱۱.۵ میلیون کیسهٔ قهوه، از رتبهٔ سوم میان تولیدکنندگان قهوه در جهان برخوردار است، اگرچه در تولید دانهٔ قهوه عربیکا در رتبهٔ اول است. یونسکو  در سال ۲۰۱۱ میلادی منطقه ای از کلمبیا که در آن کشت قهوه صورت می گیرد را به عنوان میراث جهانی (World Heritage Site’ معرفی کرد. این منطقه که با عناوینی چون محور رشد قهوه و یا مثلث قهوه نیز شناخته می شود، در واقع بخشی از منطقه پائیسا (Paisa) کلمبیا بوده و از مناطق Caldas، Quindio و Risaralda تشکیل شده است که با مساحت ۱۳۸۷۳ کیلومتر مربع، در حدود ۱.۲ درصد کل قلمرو کلمبیا را شکل می دهند.

طبق شواهد موجود دربارهٔ تولید قهوه در کلمبیا، اولین گیاه قهوه در شرق این کشور کاشته و اولین تولید تجاری در سال ۱۸۰۸ میلادی با ۱۰۰ کیسهٔ دانهٔ سبز قهوه (هر کدام ۶۰ کیلوگرم) ثبت گردید. اگرچه تولید قهوه با افزایش همراه بود، اما صادرات قهوه کلمبیا به کشورهای دیگر تا نیمهٔ دوم قرن نوزدهم اتفاق نیفتاد. پس از آن و همراه با رشد اقتصاد جهانی، تاجران کلمبیایی فرصتی در جهت صادرات قهوه این کشور یافتند.

بعد از افت و خیزهای فراوان، صنعت قهوه کلمبیایی به لطف سازمان ملی تولیدکنندگان قهوه در کلمبیا به رشد و تولیدی پایدار دست یافت. با انجام تحقیقات فراوان مشکلات لجستیکی، تجاری و کشاورزی بر طرف گردید و کلمبیا به یکی از بزرگ ترین و پایدارترین تولیدکنندگان قهوه در جهان تبدیل گشت. در حال حاضر سرزمین کشت قهوه در کلمبیا تمام رشته کوه ها و مناطق کوهستانی این کشور و بیش از پانصد هزار مزرعهٔ خانوادگی قهوه را در برمی گیرد.

قهوه کلمبیا

انواع قهوه کلمبیا

اگرچه کلمبیا به تولید دانه های عربیکا همواره شهرت داشته و تولیدکنندگان قهوه علاقه زیادی به کشت ربوستا نداشته اند. اما تفاوت قهوه کلمبیا عربیکا با نوع ربوستا آن در چه مواردی است؟

قهوه عربیکا کلمبیا

ارتفاع گیاه عربیکا بین ۲.۵ تا ۴.۵ متر است و دانه قهوه عربیکا کلمبیا اساساً درشت بوده و از اشکال نسبتاً متفاوتی ساخته شده اند. این نوع از اسیدیتهٔ بالا و شیرینی خوشایندی برخوردار است. اگرچه عربیکا طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده، اما دلیل این موضوع کافئین موجود در قهوه نیست، چرا که تنها ۱.۵ درصد عربیکا را کافئین تشکیل می دهد. قبل از رست، از دان قهوه عربیکا کلمبیا بویی شبیه به ذغال اخته استشمام می شود. مهم ترین انواع قهوه عربیکا کلمبیا را زیرگونه های کاتورا (Caturra)، پاکامارا (Pacamara)، تایپیکا (Typica)، بوربون (Bourbon) و گیشا (Gesha) تشکیل می دهند.

مقاله پیشنهادی: قهوه عربیکا چیست (کلیک کنید)

قهوه ربوستا کلمبیا

گیاه ربوستا ارتفاعی بین ۴.۵ تا ۶ متر دارد و بر خلاف دانه های عربیکا، دانهٔ قهوه ربوستا کلمبیا نسبتاً کوچک و گرد است. از دانه های ربوستا غالباً طعم تلخی دریافت می شود. در حدود ۲.۷ درصد از این نوع قهوه را کافئین تشکیل می دهد.

ویژگی های قهوه کلمبیا

همانطور که پیش تر ذکر شد، کلمبیا از آب و هوای مرطوب برخوردار است. به همین دلیل دانه های قهوه با شستن فرآوری می شوند که باعث ایجاد اسیدیتهٔ خوشایند، شیرینی دلپذیر و وضوح طعمی می شود. قهوه کلمبیا طیف وسیعی از طعم ها را در برمی گیرد. هر منطقه از محور کشت قهوه در کلمبیا قهوه ای تولید می کند که طعم آن کمی متفاوت از مناطق دیگر است.

در مناطق شمالی، ارتفاع کمتر و دمای بالاتر منجر به ایجاد بادی بالا و نت های طعمی با قابلیت دریافت بیشتر می شود. در نواحی مرکزی، قهوه ای با بافت خوشایند و هموار، همراه با طعم های شکلاتی و آجیلی، شیرینی و اسیدیتهٔ ملایم کشت می شود. این در حالی است که هر چه به سمت مناطق جنوبی که ارتفاع بیشتری دارند می رویم، شاهد دانه هایی با اسیدیتهٔ بالاتر، رایحه های گُلی و پیچیدگی طعمی بسیار بالاتری خواهیم بود.

مقاله پیشنهادی: قهوه کلمبیا یا برزیل یا اتیوپی (کلیک کنید)

قهوه عربیکا کلمبیا

طرز تهیه قهوه کلمبیا

در مورد بهترین روش دم آوری قهوه کلمبیا نمی توان پاسخ دقیقی ارائه داد. از دانه های قهوه کلمبیا می توان در روش دم آوری تحت فشار مانند اسپرسو و یا دم افزارهای نسل سوم مانند وی ۶۰ استفاده کرد. اما زمانی که پای قهوه های تخصصی با منشأ کلمبیا به میان می آید، قطعاً بهترین گزینه استفاده از دم افزاری است که با ایجاد کنترل بر پروسهٔ دم آوری، امکان بیرون کشیدن تمامی عطر و نوت های طعمی که به طور بالقوه در دانه وجود دارند را فراهم می آورد. از مهم ترین انواع دم افزارهای ذکرشده می توان به کمکس، کالیتا ویو و وی۶۰ اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: دم آوری قهوه با v60 (کلیک کنید)

قهوه کلمبیا قهوه تلنت

همانطور که گفته شد، بسته به اینکه قهوه در کدام منطقه از کلمبیا کشت شده باشد، می تواند طیف وسیعی از طعم ها را به ارمغان آورد. برشته کاری قهوه تلنت با رست و ارائهٔ انواع قهوه تخصصی کلمبیا که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، سعی کرده تا جوابگوی تمامی سلایق باشد.

کلمبیا پوپایان (Colombia Popayan)

این قهوه فنجانی با اسیدیتهٔ متعادل، طعم و رایحهٔ پانلا و بادی عسل گونه به شما هدیه می دهد. پوپایان از زیرگونه های کاستیلو و کاتورا تشکیل شده که در ارتفاعی بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ متر از سطح دریا کشت و با شستن فرآوری شده اند، ساخته شده است. شیرینی ماندگار دیگر خصوصیت منحصربفرد پوپایان به حساب می آید. قهوه تخصصی پوپایان از امتیاز ۸۵ بهره مند است.

برای مشاهده قیمت و خرید کلمبیا پوپایان کلیک کنید

انواع قهوه کلمبیا

کلمبیا سن آدولفو (Colombia San Adolfo)

سن آدولفو که از امتیاز ۹۰.۲۵ برخوردا است، طعم های میوه های استوایی، میوه های زرد و نت های طعمی گُلی را به ارمغان می آورد. این قهوه که در ارتفاعی بین ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ متر از سطح دریا کاشت شده، با عطری شیرین همراه است. قهوه کلمبیا سن آدولفو به روش تخمیر میوه ای فرآوری و سپس توسط برشته کاران ماهر تلنت رست شده است.

برای مشاهده قیمت و خرید کلمبیا سن آدولفو کلیک کنید

قهوه روبوستا کلمبیا

کلمبیا بدون کافئین (Colombia Condor Decaf)

اغلب مردم کافئین و قهوه را یه یکدیگر گره زده و تصور می کنند قهوه در هر شرایطی حاوی کافئین است. اما این چنین نیست. برخی از افراد بنا به لایل پزشکی از مصرف کافئین منع می شوند و یا ترجیح شخصی شان مصرف نکردن کافئین است.در سال های اخیر، قهوه های بدون کافئین جای خود را در بین اهالی قهوه باز کرده و بعضاً حتی افرادی که به طور طبیعی کافئین مصرف می کنند، در طول روز قهوه بدون کافئین که اصطلاحاً دی کف نامیده می شود نیز بنوشند. قهوه بدون کافئین تلنت که از دانه های عربیکا زیرگونهٔ کاتورا زرد و قرمز که در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح ریا کشت شده اند تشکیل و با روش اتیل استات کافئین زدایی شده است، طعم یادهایی از شکلات، چای سبز، عسل و دارچین را به همراه دارد. این قهوه تخصصی با امتیاز ۸۶، از اسیدیتهٔ زنده و بادی متوسط روبه سنگین بهره مند است.

برای مشاهده قیمت و خرید کلمبیا بدون کافئین کلیک کنید

کلمبیا به دلیل برخورداری از اقلیم آب و هوایی متنوع و شرایط بسیار مساعد، نه تنها یکی از سه تولیدکنندهٔ عمدهٔ قهوه در جهان به حساب می آید، بلکه به عنوان یکی از برترین تولیدکننده های دانهٔ قهوه عربیکا نیز شناخته می شود. انواع قهوه کلمبیا شما را به تجربه ای دلپذیر از طعم های میوه ای، گُلی، آجیلی، … دعوت می کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.