راهنمای استفاده از دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری

دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری (BREW BOOK)، یک هدیه مفید و ارزشمند قهوه تلنت به کاربران خود است. این دفترچه با ویژگی‌های منحصربه‌ فردی طراحی ‌شده تا به کاربران خود، در روند دم‌ آوری قهوه کمک کند.

دوخت صفحات دفترچه، ابعاد استاندارد کاغذ و راهنمای استفاده، از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد دفترچه ثبت جزئیات دم آوری قهوه تلنت است. روکش این دفترچه، ضد آب بوده که به شما اجازه می‌دهد در هر شرایطی بدون اینکه نگران آسیب دیدن صفحات باشید، از آن استفاده کنید. علاوه بر این موارد، حمایت از محیط زیست جنبه مهم و قابل ‌توجه آن است.

دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری تلنت، حامی زندگی پایدار

درختانی جهت ساخت دفترچه تلنت، برای حفظ ارزش های محیط زیست و منابع طبیعی کاشته می شوند تا با حفظ چرخه پایدار در تولید دفترچه به کاربران اطمینان دهد، که هر گونه اثر کربن بر محیط زیست به حداقل ممکن رسیده است.

این دفترچه با بکارگیری منابع تجدید پذیر و قابل بازیافت، طبق استاندارد هایی نظیر FSC و PEFC با کمترین آسیب به طبیعت تهیه شده که در نهایت به چرخه طبیعت باز می گردد.

FSC یا Forest Stewardship Council موسسه بین المللی که استاندارد خود را در حوزه ی محصولات سلولوزی، با شعار «Forest for all forever» (جنگل برای همه، برای همیشه) به دو مولفه «مدیریـت جنـگل» و «زنجیـره تأمیـن» انجام می دهد.

شما می توانید با خیالی آسوده به خلق رسپی های خاص و عالی خود بپردازید و آن را در دفترچه ثبت جزئیات دم آوری تلنت که به صورت پایدار و بهینه تهیه شده است ثبت کنید. در ادامه به معرفی و نحوه استفاده از دفترچه دم‌آوری قهوه تخصصی خواهیم پرداخت .

 

آموزش استفاده از دفترچه ثبت جزئیات دم‌ آوری

آموزش استفاده از دفترچه ثبت جزئیات دم‌ آوری

دفترچه تلنت شامل 26 صفحه می باشد که قادر است در ثبت نحوه عصاره گیری به صورت دقیق، جهت تکرار یا بهبود رسپی به شما کمک کند. در ادامه به آموزش و معرفی بخش های دفترچه اشاره خواهیم کرد.

معرفی بخش‌های دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری

در این قسمت اطلاعات کاملی از قهوه مورد استفاده خود را یادداشت کنید.

در این قسمت تاریخ دم‌ آوری را یادداشت کنید.

این قسمت به خاستگاه قهوه مورد استفاده یا حتی زیرگونه آن مربوط می‌شود.

در این قسمت می توانید نام برند قهوه ای که استفاده کرده اید یا شخصی که قهوه شما را برشته کرده است، یادداشت کنید.

ثبت تاریخ برشته‌ کاری قهوه به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در زمان‌ های متفاوت نسبت به زمان برشته‌ کاری قهوه، آن را مورد بررسی قرار دهیم.

ثبت درجه برشته‌کاری این امکان را به ما می‌دهد تا بهتر و دقیق‌ تر قهوه‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

در این قسمت شما می‌توانید یادداشتی را برای ارزیابی‌ های بعدی و همچنین شرح بهتری از قهوه بنویسید.

در صورت صلاح‌ دید خود می‌توانید قیمت قهوه مورد استفاده را یادداشت کنید.

این قسمت به نوع روش فرآوری مربوط می‌شود. فرآوری طبیعی، شسته شده، عسلی و … روش‌هایی هستند که دانه های قهوه با آن‌ ها فرآوری می‌شوند.

در این قسمت ارتفاع رشد قهوه‌ی مورد استفاده را یادداشت نمایید.

ارتفاع رشد قهوه بر ترکیبات، عطر و طعم قهوه تأثیر زیادی دارد. به‌طور کلی، ارتفاع رشد قهوه در اثر شرایط مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی، خاک و روش کشت، تأثیر گسترده‌ای بر خصوصیات قهوه دارد.

قهوه‌هایی که در ارتفاعات بالا (مانند قهوه‌های کلمبیایی و اتیوپی) رشد می‌کنند، در مقایسه با قهوه‌هایی که در ارتفاعات پایین‌تر (مانند قهوه‌های برزیلی) رشد می‌کنند، دارای پیچیدگی بیشتری هستند.

مشاهده و خرید انواع قهوه ترکیبی و تخصصی

انتخاب روش دم‌آوری

در این قسمت دفترچه ثبت جزئیات دم‌ آوری، هفت روش دم‌آوری قهوه آورده شده است؛ در صورتی که روش یا دم‌افزار شما در این قسمت نبود می‌توانید آن را در جای خالی یادداشت کنید.

دستورالعمل دم‌آوری شما

شما برای عصاره‌گیری از قهوه با هر متد و روشی نیاز به تعیین نسبت آب به قهوه دارید. به‌عنوان مثال نسبت 1 به 16 در روش‌های چکه‌ای بیشتر از سایر نسبت‌ها استفاده می‌شود. نسبت 1 به 16 به معنای استفاده 1 گرم قهوه در مقابل 16 گرم آب برای دم آوری است.

در این قسمت می‌توانید نوع آسیاب مانند تیغه مخروطی، تخت و یا حتی برند و مدل آسیابی که از آن استفاده می‌کنید را یادداشت کنید.

در این قسمت، درجه آسیاب خود را یادداشت کنید. با توجه به اینکه هر آسیاب شماره درجه متفاوتی دارد، یادداشت کردن این عدد برای تکرار کردن دستورالعمل شما بسیار مهم است.

شما با در نظر گرفتن نسبت آب به قهوه، اقدام به عصاره‌گیری می‌کنید. از این رو، یادداشت وزن قهوه، بسیار مهم است.

با توجه به نسبت دم‌آوری و قهوه مورد استفاده، میزان آب مورد نیاز برای شما مشخص می‌شود. اما ممکن است در عمل این عدد،  متفاوت با میزان مورد نظر باشد. در نتیجه یادداشت کردن وزن آب مورد استفاده ضروری است.

درجه حرارت آب برای دم آوری قهوه معمولا بین 90 الی 96 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود؛ با این وجود، درجه حرارت دمای آب می تواند بسته به سلیقه و نوع قهوه به میزان دلخواه شما تغییر کند. درجه حرارت بالا سبب عصاره گیری بیشتر و درجه حرارت پایین سبب عصاره گیری کمتری از قهوه می شود.

در این قسمت، زمان کل دم آوری را یادداشت کنید. زمان دم‌ آوری از ابتدای ریختن اولین قطره آب تا آخرین قطره عصاره‌گیری شده محاسبه می‌شود.

برای ارزیابی، بررسی و همچنین تکرار دستورالعمل عصاره‌ گیری شما باید وزن نوشیدنی نهایی خود را یادداشت کنید.

بلومینگ یا شکوفه زدن

برای شکوفه زدن یا بلومینگ در قهوه، کافیست آب با درجه حرارت مناسب را به صورت یک دست و آهسته بر روی پودر قهوه بریزید. معمولا در این مرحله، میزان آب دو برابر وزن قهوه در نظر گرفته می شود. پس از ریزش آب، حدود 30 الی 40 ثانیه صبر کنید تا آب و قهوه با یکدیگر در تماس باشند. این مرحله با آزاد شدن حباب های گاز CO2 همراه است.

پیش‌ عصاره‌گیری اسپرسو

برای عصاره گیری بهتر، فرآیند خیساندن ذرات قهوه قبل از اعمال فشار کامل آب انجام می شود. در این مرحله ایجاد فشار کمتر (معمولا حدود سه بار) به صورت یکنواخت باعث جلوگیری از کانال سازی و خروج گاز CO2 قهوه خواهد شد؛ سپس آب با فشار 9 بار به صورت کامل در کیک قهوه جریان می یابد.

به صورت کلی، با استفاده پیش عصاره گیری اسپرسو، خطای کمتر و شات اسپرسو خوشمزه تری دریافت خواهید کرد.

در این قسمت دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری، شما می‌توانید دستورالعمل بلومینگ و پیش‌عصاره‌گیری را یادداشت کنید.

 

مجموع مواد جامد محلول توسط دستگاه‌های رفرکتومتر قهوه اندازه‌گیری می‌شود. در قهوه‌ های دمی این میزان 15/1 تا 35/1 و در دستگاه‌های اسپرسو 5/7 تا 5/9 درصد خواهد بود.

میزان عصاره‌ گیری قهوه به عوامل مختلفی از جمله نوع قهوه، روش دم‌آوری قهوه، دمای آب و زمان تماس با آن بستگی دارد. درصد عصاره‌گیری قهوه معمولاً بین 18 تا 22 درصد است. اگر عصاره‌گیری کمتر از 18 درصد باشد، قهوه نهایی کم عصاره‌گیری (Under Extracted) و اگر بیش از 22 درصد، بیش عصاره‌گیری (Over Extracted) شده است.

با این‌ حال، در برخی روش‌ های خاص دم‌ آوری قهوه، می‌توان درصد عصاره‌گیری را بیشتر یا کمتر از این مقدار در نظر گرفت. نکته حائز اهمیت در این مرحله برای دم آوری قهوه با کیفیت، درصد عصاره گیری مناسب جهت حفظ طعم و عطر قهوه می باشد.

اگر شما توانایی سنجش میزان کل مواد جامد محلول یا تی.دی.اس قهوه‌ی دم‌آوری شده را دارید، می‌توانید با استفاده از فرمول ذکر شده، درصد عصاره‌گیری قهوه را به دست آورید.

درصد عصاره‌گیری = تی.دی.اس قهوه * وزن نوشیدنی نهایی/ وزن قهوه خشک

در این چرخه، برای هر کدام از موارد (شیرینی، ترشی، طعم میوه‌ای، شکلاتی، ماندگاری طعم قهوه و …)، می‌توانید امتیاز خود را از یک تا پنج امتیاز مشخص کنید.

عبارت “بادی” ویژگی های فیزیکی قهوه (سنگینی، سبکی و حس دهانی) که بر روی زبان شما نشسته است را توصیف می کند. ارزیابی بادی هنگام چشیدن قهوه، یک نشانگر برای سنجش میزان قهوه حل شده است که حس قهوه را توصیف می کند.

در این قسمت که به صورت عمود درج گردیده است، می توانید میزان بادی یا تنواری را از سبک به سنگین مشخص کنید.

در واقع طعم یاد در قهوه به معنای نت های طعمی بوده که شامل لایه های گوناگونی مانند طعم یاد های میوه ای، ادویه ای، سبزیجات و … می شوند. به عنوان مثال، در قهوه های با عطر و طعم میوه ای، نُت‌ های میوه ای مانند توت فرنگی، مرکباتی و … ممکن است قابل تشخیص باشند.

در این قسمت شما باید به قهوه‌ای که دم‌ آوری کرده‌ اید امتیاز دهید. این امتیاز به‌ طور سلیقه‌ای و تا امتیاز 100 منظور می‌شود.

ثبت تجربه دم‌ آوری به شما کمک می‌کند تا در صورت نیاز به مطالعه و یا ارائه به دیگران، بتوانید به راحتی به اطلاعات مربوطه دسترسی پیدا کنید. شما می توانید در این قسمت چالش ها، نکات مثبت یا منفی و یا هر آن چیزی که به دم آوری مجدد این قهوه کمک می کند را یادداشت کنید.

سخن پایانی

در دفترچه ثبت جزئیات دم‌آوری تلنت، سعی بر ارائه مهم ترین نکات عصاره گیری و ثبت آن ها به صورت دقیق در کنار رعایت اصول اخلاقی و توجه به زندگی پایدار و بدون کربن است. در صورت داشتن هر گونه ایده، نظر و یا پیشنهاد به منظور ارتقا دفترچه، منتظر شنیدن و خواندن نظرات شما هستیم.

‫5/5 ‫(1 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.