طرز تهیه قهوه ترک

قهوه ترک چیست ؟

یک قهوه سنتی که پیشینه آن به قرن پانزدهم میلادی باز می گردد. طرز تهیه قهوه ترک میتواند متفاوت باشد اما رایج ترین روش آن، گرم کردن آهسته قهوه و آب سرد بوده که قبل از نقطه جوش دم آوری می شود.  سال هاست که قهوه ترک را در یک قهوه جوش منحصربه فرد از جنس مس به نام cezve دم آوری می کنند. امروزه ماشین های مخصوص قهوه ترک در بازار عرضه می شود. با این وجود دوست داران قهوه، همچنان به روش باستانی طرز تهیه قهوه ترک معتقد هستند.

طرز تهیه قهوه ترک
طرز تهیه قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

روش های مختلفی برای دم آوری قهوه ترک وجود دارد که به نحوه استفاده از آب طبقه بندی می شوند. جوشاندن قهوه ترک به معنی این نیست که آب و قهوه در نقطه جوش به دم آیند. در صورت ترکیب مداوم آب جوش و قهوه ترک، اسید های تلخ قهوه به وجود خواهند آمد که طعم قهوه را تغییر می دهد. بهترین روش دم آوری، نقطه بسیار نزدیک به جوش است که باعث دم آوری صحیح و جلوگیری از تلخی قهوه می شود. استفاده از روش جوشاندن قهوه به زمان خیلی قبل بازمی گردد که بسیار رایج بوده است.

هنگام تهیه قهوه ترک، قهوه آسیاب شده را در آب سرد گذاشته و به آرامی گرم می کنند. این فرآیند، حرارت آهسته به دانه‌های قهوه اجازه می‌دهد تا تمام طعم‌های ذاتی را که شامل روغن های معطر هستند را در آب آزاد کنند. همین موضوع سبب شده تا این روش پرطرفدار بماند. در روش های دیگر، عمل آوری قهوه ترک فاقد عطرمعطر قهوه هستند.

دقیقاً 205 درجه فارنهایت معادل با 96 درجه سانتی گراد است که روغن های معطر موجود در تفاله قهوه آزاد می شود. بنابراین قهوه ترک باید تا این مرحله گرم شود. با این حال، برای جلوگیری از حل شدن اسیدهای تلخ در قهوه همانطور که در بالا ذکر شد، نباید آن را بجوشانید.

طرز تهیه قهوه ترک با روش جوشاندن

طرز تهیه قهوه ترک با روش جوشاندن
طرز تهیه قهوه ترک با روش جوشاندن

مواد لازم برای یک نفر : یک فنجان و نصف آب، یک قاشق چایخوری شکر، پودر قهوه ترک به اندازه 2 قاشق چایخوری

در نظر داشته باشید که برای تهیه قهوه ترک، آسیاب آن باید به صورت کاملا ریز انجام شود. برای تهیه قهوه ترک مرغوب، قهوه ترک تلنت را لمس کنید.

مرحله اول

در مرحله ابتدایی، پودر قهوه ترک، آب و شکر را در رون قهوه جوش به خوبی مخلوط می شوند. این فرایند باید به صورت کامل و صبورانه انجام شود. ذرات قهوه و شکر باید کاملا درون آب حل شوند. برخی افراد که از طعم خالص قهوه لذت میبرند، میتوانند شکر را حذف کرده و آب را با قهوه به خوبی مخلوط کنند.

مرحله دوم

در این مرحله قهوه را روی حرارت ملایم قرار خواهیم داد. در تهیه قهوه ترک عجله نکنید و صبور باشید. مواظب نقطه جوش بمانید و قبل از نقطه جوش، قهوه جوش را از شعله دور کنید. اگر قهوه بجوشد، به علت اکسیدشدن چربی های قهوه تلخ خواهد شد.

مرحله سوم

در مرحله سوم، حباب های قهوه قابل مشاهده خواهد بود. حباب ها را از روی سطح قهوه جدا و قهوه را داخل فنجان بریزید. در مرحله آخر، فوم های حباب گونه را به فنجان اضافه کنید.

ترکیب قهوه ترک چیست ؟

در زمان امپراتوری عثمانی از دانه های اتیوپی و سپس از دانه های یمنی برای تهیه قهوه ترک استفاده می شد. اما با گذر زمان و تغییر سلایق، از دانه های عربیکا نیز استفاده می شود. طعم و عطر بی نظیر قهوه عربیکا از علت های اصلی انتخاب این دانه است. البته برای تامین کافین مقداری روبوستا نیز به ترکیبات اضافه می شود.

قهوه ترک
قهوه ترک

بهترین روش نگهداری قهوه ترک

‫5/5 ‫(1 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.