7 مورد از بهترین فواید باورنکردنی تفاله قهوه

آیا تفاله قهوه می تواند برای گیاهان مفید باشد ؟ چگونه از تفاله های قهوه سرد استفاده کنیم ؟ روش خشک کردن قهوه به چه نحوی است ؟ اگر روزانه حداقل از یک فنجان قهوه اسپرسو خود لذت می برید شاید برای شما جالب باشد که از تفاله های قهوه نیز می توانید بهره ببرید. اگر به دنبال فواید باورنکردنی تفاله قهوه هستید با ما همراه باشید.

تفاله قهوه گزینه ای عالی برای باغبانان بوده که می تواند نوعی کود گیاهی و ارزان قیمت محسوب شود. همچنین تفاله های قهوه می تواند به دور نگه داشتن آفات و حیوانات کمک کرده و حتی به عنوان پاک کننده طبیعی استفاده شود.

آیا تفاله قهوه می تواند برای خاک مفید باشد ؟

قهوه حاوی مقادیر زیادی از نیتروژن است که میتواند به علف های هرز و باکتری ها را از بین برده و حتی در شکوفایی انواع خاصی از گیاهان کمک کند. از طرفی تفاله های فنجان اسپرسوی شما حاوی مقادیر قابل توجهی از منیزیم و پتاسیم است که در رشد و سلامت گیاه نقش بسزایی دارند.

1- تغذیه خاک با قهوه

در مورد استفاده از تفاله قهوه باید به نکات مهمی توجه داشت تا از فواید آن استفاده کرد. در صورت عدم استفاده صحیح نه تنها فوایدی نداشته بلکه می تواند به خاک و گیاه شما ضربه بزند.

نکته اصلی این است که تنها با یک بار آبیاری به همراه قهوه میتواند حد مناسب استفاده باشد. همانگونه که استفاده از قهوه بی اندازه برای انسان هم مضر است در گیاهان هم به همین شکل اتفاق می افتد. استفاده از قهوه به عنوان کود مناسب است. اما با این حال اگر در استفاده از این کود گیاهی زیاده روی کنید اسیدیته خاک را افزایش خواهید داد. با این وجود اثر مخربی به گیاهان می رسد. از علام استفاده نادرست قهوه به عنوان کود می توان به زرد یا تیرگی برگ ها اشاره کرد.

بهترین نحوه استفاده از تفاله قهوه به عنوان یک کود طبیعی

استفاده به عنوان کود طبیعی

می توان به دو روش از تفاله قهوه به عنوان کود استفاده کرد. در روش اول به مقایس سه چهارم آب را به یک چهارم تفاله قهوه ترکیب کرده و سپس خاک خود را آبیاری می کنید.

در روش دوم که متخصصان نیز این روش را پیشنهاد داده اند استفاده از کمپوست قهوه است.

مزایا استفاده 

افزودن میزان مجاز و مناسب تفاله قهوه به خاک می تواند آفات را از خود دور کرده و در عین حال کرم های خاکی را به خود جذب کند. همین امر برای گیاهان عالی است.همچنین با این عمل، مواد آلی به خاک اضافه شده و در نتیجه باعث بهبود زهکشی و حفظ آب در خاک می شود.

بیشتر بخوانید : تاثیر قهوه بر سلامت قلب

2- کمپوست قهوه

با روش کمپوست می توان به صورت غیر مستقیم از تفاله قهوه استفاده کرد. در روش کمپوست ابتدا تفاله قهوه را در محیطی کاملا صاف با ضخامت کم پخش کرده و آن را کاملا خشک می کنند. در صورت استفاده مستقیم تفاله قهوه خیس بر روی خاک، شاهد کپک خواهیم بود که برای گیاه به شدت مضر است.

 

سایر موارد استفاده از تفاله قهوه

3- دور کردن حشرات از گیاهان

از کاربرد های تفاله قهوه می توان به دور نگه داشتن حلزون ها به صورت غیرمستقیم از گیاهان اشاره نمود. با استفاده از تفاله قهوه در خاک، آفات متعددی دفع خواهند شد و همچنین علاقه حلزون به خاک بدون آفات کم خواهد شد.

برخی حیوانات مانند گربه ها بوی قهوه را دوست ندارند. دفعه بعدی که به دنبال فراری دادن گربه ها از باغچه خود بودید می توانید از تفاله قهوه استفاده کنید.

4- حذف کک از بدن حیوانات خانگی

از دیگر فواید باورنکردنی تفاله قهوه می توان به دفع کک ها اشاره کرد. کک ها معمولا یکی از مشکلات رایج حیوانات خانگی هستند و درمان آن ها می تواند پرهزینه و زمان بر باشد. از طرفی محصولات متنوعی در بازار وجود داشته که معمولا حاوی مواد شیمیایی بوده و می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

خوشبختانه تفاله قهوه کک ها را فراری می دهد. آن ها از بوی آن فراری بوده که می تواند این موجودات ریز را از بدن حیوانات خانگی دور نگه دارد. تنها کافیست تا آن را به عنوان یک درمان طبیعی در نظر بگیرید. استفاده از این روش آسان و ارزان است. به این گونه که به سادگی پس از شامپو زدن، مقداری از آن را به حیوان خانگی خود بمالید.سپس آن را شسته و اجازه دهید حیوان خانگی تان خشک شود.

5- یک پاک کننده طبیعی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که مانده اسپرسوی شما ساینده، هستند و گزینه ای مناسب برای از بین بردن رسوب روی  سطوح که به سختی تمیز می شوند باشد. در صورتی که به مواد شیمیایی حساسیت دارید و یا به دنبال جایگزین کردن پاک کننده طبیعی هستید این روش ارزش امتحان کردن را دارد. در استفاده آن برای پاک کنندگی محتاط باشید و آن ها را بر روی هرنوع مواد متخلخلی استفاده نکنید تا باعث ایجاد لکه های قهوه ای رنگ نشوند.

6- ماسک صورت گیاهی

تفاله قهوه و ماسک صورت

ذرات درشت موجود در تفاله قهوه می تواند به عنوان یک عامل لایه بردار و حذف کثیفی و سلول های مرده روی پوست عمل کند. برای استفاده می توانید آن را با کمی آب و یا ترجیحا روغن نارگیل مخلوط کرده و به روی صورت خود بمالید و کمی ماساژ دهید. همچنین شما می توانید آن را با کمی عسل ترکیب کرده و از آن به عنوان یک اسکراب لایه بردار لب استفاده کنید. از طرفی کافئین موجود در قهوه دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده که به محافظت از پوست خواهد پرداخت.

7- پرورش قارچ

قارچ ها در شرایط ویژه ای رشد می کنند که پرورش آن ها دشوار است. برای شروع پرورش قارچ، نیاز به خاکی کاملا متفاوت دارند و با خاک معمولی باغ یا باغچه رشت نخواهند کرد. استفاده از بستر تفاله قهوه کاملا مناسب است. زیرا با این ترکیب خاک مملو از مواد مغذی بوده که قارچ دوست دارد در آن رشد کند.

خلاصه

فواید باورنکردنی تفاله قهوه می تواند بسیاری از امور زندگی شما کاربرد داشته باشد. تعداد دوست داران قهوه روز افزون است. اما شاید تاکنون این افراد اینگونه به تفاله های آن توجهی نکرده باشند. اگرچه امروزه تحقیقات بر تاثیر کمپوست های قهوه و تاثیرات آن ادامه دارد اما اینبار که به دنبال یک کود طبیعی بدون مواد شیمیایی بودید تا باغ یا باغچه خود را بارور سازید، به سراغ کافه های شهرتان بروید. اکثر کافه ها با آغوشی باز به دنبال راحت شدن از تفاله های خود هستند.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.