قهوه دی کف یا قهوه بدون کافئین چیست

قهوه یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. بسیاری از افراد روز خود را با قهوه شروع می‌کنند. برای گروه زیادی کافئین و بیداری و هوشیاری نشأت گرفته از آن، دلیل انتخاب قهوه به عنوان نوشیدنی صبحگاهی به شمار می‌رود. اما برخی از افراد به دلایل متعدد مجبور به ترک مصرف کافئین هستند و یا تصمیم به کاهش مصرف این ماده گرفته‌اند. برای این گروه از افراد قهوه بدون کافئین گزینهٔ مناسبی است. اما قهوه بدون کافئین چیست و اساساً مگر می‌توان کافئین را از قهوه جدا ساخت؟ در این مطلب از وبسایت قهوه تلنت به ماهیت قهوه دی کف، نحوهٔ تولید آن و تأثیرات آن بر سلامتی خواهیم پرداخت. اما قبل از اینکه در مورد قهوه‌های بدون کافئین صحبت کنیم، بهتر است در ابتدا کمی بیشتر با کافئین آشنا شویم.

کافئین چیست؟

کافئین (Caffeine) یک مادهٔ شیمیایی خوراکی است که به طور طبیعی در گیاهان گوناگونی از قبیل قهوه، چای و کاکائو یافت می‌شود. کافئین در حقیقت نوعی مادهٔ محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند. یک دوز کافئین تقریباً ۱۰۰ میلی گرم است و ۱۵۰ میلی لیتر نوشیدنی قهوه یا یک عدد قرص کافئین تقریباً معادل این مقدار تعریف می‌شود. البته لازم به ذکر است که قهوه‌ها از نظر میزان کافئین با یکدیگر متفاوت هستند.

مصرف این مادهٔ خوراکی مزایای زیادی از جمله، کاهش خواب آلودگی، کاهش علائم افسردگی، جلوگیری از آلزایمر، جلوگیری از سیروز کبدی، کاهش خطر دیابت نوع ۲، کاهش خطر ابتلا به پارکینسون، کاهش شدت اثر ارتفاع زدگی، … دارد. اما در برخی موارد نیز مصرف کافئین علی الخصوص مصرف بیش از حد این ماده با عوارضی همراه است که از جمله مهم ترین آن می‌توان به افزایش اضطراب، ضربان قلب نامنظم، تأثیر بر تحرک دستگاه گوارش و ترشح اسید معده و مشکل در به خواب رفتن اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی: کدام قهوه کافئین بیشتری دارد (کلیک کنید)

در پاراگراف قبل به مصرف بیش از حد کافئین اشاره شد. جالب است بدانید بیش مصرفی کافئین به عنوان «کافئینیسم» (Caffeinism) شناخته می‌شود. کافئینیسم زمانی رخ می‌دهد که مصرف کافئین به یک تا ۱.۵ گرم یا به عبارتی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی گرم در روز برسد. کافئینیسم که در حقیقت نوعی مسمومیت به حساب می‌آید، با علائمی نظیر شیدایی، ضعف در قضاوت، مهارگسیختگی، کاهش وزن، توهم، هذیان، بی اشتهایی و روان پریشی همراه است.

قهوه دی کف

قهوه دی کف چیست؟

قهوه بدون کافئین یا قهوه دی کف (Decaffeinated coffee) همان قهوه معمولی است، اما تقریباً تمام (در حدود ۹۷ درصد) کافئین آن حذف شده است. در حقیقت هنوز هم مقدار بسیار کمی کافئین در قهوه دی کف یافت می‌شود، زیرا هیچ راهی برای حذف ۱۰۰ درصد کافئین وجود ندارد.

برای مشاهده قیمت و خرید قهوه دی کف قهوه تلنت کلیک کنید

قهوه بدون کافئین چگونه تولید می‌شود؟

معمولاً قهوه با استفاده از حلال‌های آلی، دی اکسیدکربن و آب بدون کافئین می‌شود. اما چگونه؟ در سال‌های اخیر که استفاده از قهوه دی کف رواج یافته، روش‌های نوینی برای حذف محتوای کافئین از قهوه نیز به وجود آمده‌اند که در ادامه به توضیح مختصری در مورد مشهورترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

فرآوری سوئیس واتر

همانطور که از نامش پیداست، روش سوئیس واتر (Swiss Water) شامل استفاده از آب است. دانه‌های سبز قهوه در آب داغ خیسانده می‌شوند تا کافئین آن‌ها از بین رود. سپس قهوه از میان مجموعه‌ای از فیلترهای کربن عبور داده شده و فیلتر می‌شود.

فرآوری کربن دی اکسید

روش دیگر برای حذف کافئین و تولید قهوه بدون کافئین، استفاده از دی اکسید کربن فشرده به جای حلال‌های شیمیایی است. روش کربن دی اکسید نسبتاً پرهزینه است. در این روش، دانه‌های سبزی که در معرض بخار قرار گرفته بودند در دی اکسید کربن فشرده در حدود ۱۰ ساعت خیسانده شده و کافئین موجود در آن‌ها وارد مایع موجود در محفظه می‌شود. سپس مایع فیلتر شده و ذرات کافئین از آن خارج می‌گردد.

فرآوری متیل کلراید

متیل کلراید (Methylene chloride) که به MC هم معروف است، یک روش کافئین زدایی مستقیم به حساب می‌آید که از یک حلال شیمیایی برای حذف کافئین از دانه‌های قهوه استفاده می‌کند. دانه‌های سبز قهوه در آب داغ خیسانده شده و سپس متیلن کلراید به آن اضافه می‌گردد. بعد از آن مخلوط فیلتر شده و دانه‌های قهوه دوباره هیدراته می‌شوند. گفته می‌شود این روش طعم قهوه را بهتر حفظ می‌نماید.

قهوه دی کف برای چه کسانی مفید است؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، مصرف کافئین می‌تواند با عوارضی همراه باشد. در عین حال، برای افرادی مصرف کافئین مجاز نیست. چه مجبور به ترک مصرف کافئین شده‌اید و چه این تصمیم شخصی شماست، قهوه دی کف می‌تواند جایگزین بی همتایی برای قهوه عادی باشد.

خواص قهوه بدون کافئین چیست ؟

با استفاده از قهوه بدون کافئین، در حقیقت با جنبه‌های منفی مصرف قهوه عادی روبرو نمی‌شوید. بی خوابی، ناراحتی‌های گوارشی، تپش قلب، اضطراب و بی قراری ناشی از کافئین و حتی کم آبی بدن با مصرف قهوه دی کف تا حدود زیادی کنترل و حتی برطرف خواهد شد.

مضرات قهوه بدون کافئین

برخی از روش‌های کافئین زدایی با استفاده از مواد شیمیایی همراه است. قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالای این مادهٔ شیمیایی می‌تواند اثرات عصبی شدیدی بر انسان داشته باشد. اگر می‌خواهید از قهوه بدون کافئین استفاده کنید، حتماً در مورد روش کافئین زدایی آن آگاهی کسب کنید. مطالعات زیادی دربارهٔ مصرف قهوه دی کف و رابطهٔ آن با افزایش کلسترول خون انجام شده است. برخی معتقدند که مصرف قهوه ی بدون کافئین موجب افزایش کلسترول می‌شود، در حالیکه برخی دیگر مخالف این نظریه هستند.

برای مشاهده قیمت و خرید قهوه تخصصی قهوه تلنت کلیک کنید

بهترین روش دم آوری قهوه دی کف

برای دم آوری قهوه دی کف دقیقاً می‌توانید همان روش‌ها و ابزارهایی که برای قهوه عادی مرسوم است را استفاده نمایید. اما چند نکته است که نباید فراموش کنید. همیشه از آب تازه با دمایی بین ۹۰ تا ۹۶ درجهٔ سانتیگراد استفاده کنید. اگر قهوه خود را با دم افزاهای نسل سوم مانند کمکس و کالیتا دم آوری می‌نمایید، حتماً فیلتر مناسبی انتخاب نمایید. درجه آسیاب قهوه تأثیر بسزایی در کیفیت محصول نهایی داراست، بنابراین از آسیاب مناسبی استفاده کنید و در نهایت، همواره سابهٔ قهوه (قهوه آسیاب شده) را وزن کرده و نسبت‌های دم آوری مخصوص به هر دم افزار و دستگاه را رعایت نمایید.

مقاله پیشنهادی: دم آوری قهوه با کمکس (کلیک کنید)

‫5/5 ‫(1 نظر)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.